Feed on
Posts
Comments

Det er ikke så enkelt å få hjelpemidler på plass. Erfaringsmessig tar dette veldig lang tid! NAVs tilretteleggingsgaranti er ikke noe verdt. Brukerpass er ikke noe verdt. Det tar lang tid uansett. Jeg tenkte med meg selv da jeg startet at jeg kanskje ville være i mål med arbeidsplasstilretteleggingen på slutten av året 2011. Dessverre fikk jeg rett igjen!

Ny FM-mottaker. Foto:movale.

Ny FM-mottaker. Foto:movale.

I januar skrev jeg om tanker jeg hadde i forbindelse med bruk av FM. Nå har ganske mye skjedd siden januar. Først fikk jeg beskjed om at det ville komme en ny versjon av mottakere i april. I april kontaktet jeg leverandøren igjen. Etter mye om og men, kontakt med hjelpemiddelsentralen, så fikk jeg utlevert de nye FM-mottakerne. Da skulle man jo tro jeg skulle begynne å nærme meg mål! Neida!

Nå var neste barriere å få tak i FM-sendere som skulle monteres på det teleslyngeanlegget som finnes på jobben! Teit at det ikke går an å bruke teleslynge og FM vekselsvis på de nye apparatene, men vi brukere vet jo at tittelen ingeniør ikke alltid utløser gode og brukervennlige løsninger! Så da var det bare å gå på`n igjen! Hurra!

Neste barriere var å få tak i NAV! Etter å ha fylt ut de skjemaene jeg har fylt ut mange ganger før (og som fortsatt ikke inneholder noen ny informasjon) fikk jeg omsider kontakt. Jeg pusha på og klarte å få de til å komme innom meg før sommerferien! Tok «bare» to mnd denne gang.

Dere merker kanskje en litt sarkastisk tone, beklager den, men det er ikke mulig å ikke bli en smule spydig når man snakker om vår nye velferdsforvaltning! Ikke noe galt om folka, men hurra for effektiviteten!

Siden jeg først klarte å få NAV til å komme innom rett før sommerferien så er det vel ikke noen bombe at det dessverre ville kunne ta litt tid å få til et vedtak. Nei, sier du det! Jaja, da røk min plan om å komme tilbake til jobb litt raskt! Jeg forlenget den graderte sykemeldingen og satset (litt for) friskt på at ting skulle få progresjon i august! Etter mange års erfaring med velferdsforvaltningen burde jeg jo egentlig vite bedre!

I august skjønte jeg at dette kom til å ta tid! Ikke noe vedtak og etter mye purring og masing kom de med utstyret i midten av september!

Hvis du bare trodde det var å sette stikkontakten i veggen kan jeg fortelle deg at så enkelt var det ikke. Man kan ikke alltid legge skylden på NAV for nå så var det arbeidsgiver og tekniske leverandører som glimret med sitt fravær. Det tok en mnd å få kontakt der også! Det å svare på epost er ikke alltid så enkelt skjønner du! Kanskje man bør ringe? Litt vanskelig det der! Neste gang kan du tenke på at det for meg er like ille å leve uten lydutstyr som det hadde vært for deg å leve uten kontorstol. Det går an, men det er ikke spesielt gøy!

Omsider kom det noen tekniske anlagte mennesker som stakk stikkontakten i veggen. De klødde seg i huet fordi det var mye elektronisk støy. Jeg hadde to mnd tidligere sagt at det kunne være en ide å la de tekniske leverandørene av lydutstyr på jobbe med de tekniske leverandørene av mine hjelpemidler. Men det er visst ikke bare jeg som hører dårlig! Jaja. Sånn går no dagan.

Til slutt klarte de å finne ut at de skulle samarbeide og nå har de fått sett på støy og fått stikkontakten i veggen! Vi er i november og det har tatt lovlig lang tid denne gangen også!

Så får vi virkelig håpe at det ikke er behov for noen reparasjoner med det første!

~ movale ~

Comments are closed.