Seminar om bruk av sosiale medier

Foto: movale.no.

For en tid tilbake ble jeg kontaktet og forespurt om jeg kunne tenke meg å bidra med innlegg på et seminar om bruk av sosiale medier. Seminarets tema er bruk av sosiale medier for aktører i frivillige organisasjoner for funksjonshemmede.

Ydmyk og beæret takket jeg ja. Jeg snakket i ca 30 minutter og temaet om konkret om mine erfaringer med bruk av sosiale medier.

Sosiale medier bare et blaff?

Et tema jeg tok for meg er om sosiale medier bare er et blaff? Mitt svar er:

Nei, sosiale medier er kommet for å bli!

Det å delta som kommunikativ aktør i sosiale medier er viktig kompetanse å utvikle. Temaet bør være på dagsorden i interessepolitiske organisasjoner for funksjonshemmede. Medlemmer og enkeltpersoner i organisasjonene må lære å knekke koden for kommunikasjon i sosiale medier. Sosiale medier som arena har kommet for å bli. Skal dette bli en ny arena som personer med nedsatt funksjonsevne ikke lykkes å delta i? Vi er jo stort sett stengt ute fra de fleste arenaer i samfunnet. Skal vi tape denne arenaen også? Viktige spørsmål å stille seg er:

  •  Hvordan skriver man om funksjonsnedsettelser og erfaringer i møtet med storsamfunnet? 
  • Hva skjer når man ikke lykkes med å knekke den sosiale koden?
  • Bidrar man da offentlig til å opprettholde sosiale stigmaer om personer med nedsatt funksjonsevne?

Mange frivillige organisasjoner bommer også i sin bruk av sosiale medier. Det skal være lov å prøve og feile, men organisasjoner går glipp av mye når man ikke forstår at stikkordet er dialog og kontakt med nye målgrupper på en annen måte. Jeg har sett eksempler på at ansatte i sekretariater bruker facebook og twitter som massekommunikasjonskanal. Dette blir etter min mening feil. Å bruke sosiale medier som en ny kanal for å kommunisere det budskapet de allerede kommuniserer i tradisjonelle kanaler er bortkastet energi.

Er det så farlig da? Vel, jeg tror man risikerer å miste tillit som kommunikasjonsaktør i kampen om oppmerksomheten og det å sette dagsorden. I sosiale medier er det mange normer og uskrevne lover. Har man ikke ressurser å mulighet til å delta på premissene som ligger til grunn for sosiale medier får man heller revurdere om man skal delta. At man kaster bort tid og ressurser på å bruke sosiale medier feil er hvertfall sikkert.

Et annet problem er rolleforståelsen som tillitsvalgt/ privatperson og eventuelt ansatt i en organisasjon. Det er viktig å være tydelig på hvilken hatt man har på og når man bruker hvilken hatt. Å være konsekvent i den løsningen og rolleforståelsen man velger er et viktig stikkord.

  • Skal man feks som tillitsvalgt fortelle om personlige erfaringer under fanen av organisasjonen på twitter?

Bevissthet

At det er viktig å være bevisst på bruken av sosiale medier er det ikke tvil om. Personlig har jeg hatt og har jevnlig mange runder med tanker og refleksjoner i forhold til min egen deltakelse både her på bloggen og i samtaler med andre på twitter.

Hva synes du som leser? Hva er ditt råd til de av oss som skal kommunisere et budskap knyttet til nedsatt funksjonsevne i bruk sosiale medier?

~ movale ~

4 kommentarer til “Seminar om bruk av sosiale medier

  1. Sesilie Halland

    Veldig enig i det du sier og som du også uttrykte veldig bra på kurset i dag. Og kanskje det aller viktigste – sosiale medier er IKKE en massekommunikasjonskanal, men en dialogkanal. Jeg tror derimot at de organisasjonene som bruker sosiale medier «feil» på denne måten vil skjønne det av seg selv etterhvert og forhåpentligvis før folk ikke gidder å følge med på dem lenger. Det er en balansegang her mellom strategier og planer og den naturen som sosiale medier i seg selv er – det faktum at deltagelse blir til i seg selv. Det krever prøving og feiling og kunsten er å klare dette uten å ødelegge for deg selv eller andre på veien.

    1. movale Innleggsforfatter

      Veldig sant! Godt at du bidrar til å løfte temaet! Det rare er at man oppfatter det som ressurskrevende å delta.

      Men innstillingen burde heller være at det å delta og komme i dialog med mange flere målgrupper er en fantastisk investering! En investering som er gull verdt! Man taper mye på ikke å utnytte den muligheten.

  2. Truls Zimmer

    Hei. Takk for innlegget ditt i dag. Det var veldig bra å få ditt perspektiv og refleksjoner som bruker og bidragsyter i de sosiale mediene. Og jeg må jo si at jeg kjente meg igjen på mange måter.
    Lykke til videre i kampen mot hørsel på begge ørene. Jeg kommer til å kikke innom med jevne mellomrom.

    1. movale Innleggsforfatter

      Tusen takk for tilbakemelding! Ser jo på bloggen din at du også har erfaringer!

      Får jeg spørre deg hvilke dilemmaer du har reflektert mest rundt i forhold til å blogge?

Det er stengt for kommentarer.